Εκπαιδευτικές Δράσεις και διαγωνισμοί σχολικού έτους 2018 - 2019

 

 Σχολεία ανοιχτά στην προστασία του κλίματος και στην εξοικονόμηση ενέργειας 2017-2019

 

Τετάρτη 20 Μαρτίου 2019

  1. Το σχολείο μας συμμετέχει για το σχολικό έτος 2018-2019 στο πρόγραμμα «Σχολεία ανοιχτά στην προστασία του κλίματος και στην εξοικονόμηση ενέργειας 2017-2019» Βερολίνο-Αθήνα. Αυτό θα σας παρουσιάσουμε απόψε.
  2. Οι φορείς που το υλοποιούν είναι: α) ο Δήμος Αθηναίων, Αντιδημαρχία για το παιδί β) η ΚΟΙΝ. Σ.ΕΠ. Άνεμος Ανανέωσης γ) η πρωτοβουλία πολιτών από το Βερολίνο «Σεβασμός  για την Ελλάδα» respect for Greece και δ) το Ανεξάρτητο Ινστιτούτο για Περιβαλλοντικά θέματα.
  3. Το πρόγραμμα στοχεύει: στη συμμετοχή της σχολικής κοινότητας στην προστασία του κλίματος, στη μείωση του ενεργειακού αποτυπώματος των σχολικών κτιρίων και στην ευαισθητοποίηση μαθητών-μαθητριών, εκπαιδευτικών και γονέων σε θέματα εξοικονόμησης ενέργειας των σχολείων και των κατοικιών
  4. Πιλοτικά συμμετέχουν 70 σχολεία Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης οι μαθητές των οποίων, ως αυριανοί πολίτες, θα βιώσουν στη ζωή τους τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής. Τα στοιχεία που θα συγκεντρώσουν μέσα από το πρόγραμμα και οι προτάσεις που θα κάνουν θα επιτρέψουν στο Δήμο της Αθήνας να διαμορφώσει μια συνολική πολιτική διαχείρισης της ενέργειας στα σχολικά κτήρια που θεωρούνται από τα πιο ενεργοβόρα δημόσια κτήρια.
  5. Οι 220 εκπαιδευτικοί που συμμετέχουν στο πρόγραμμα επιμορφώθηκαν στην Αθήνα και κάποιοι και στο Βερολίνο για να μπορούν να υποστηρίξουν το πρόγραμμα με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Οι επιμορφώσεις πραγματοποιήθηκαν καθ’ όλη τη διάρκεια της χρονιάς (Ιούνιος, Σεπτέμβριος 2018, Ιανουάριος , Φεβρουάριος 2019) και θα συνεχιστούν ως την ολοκλήρωση του προγράμματος.
  6. Δημιουργήθηκαν κινητές μικρές εργαστηριακές μονάδες – βαλίτσες με σχετικό εξοπλισμό (όργανα μέτρησης) για τις ανάλογες μετρήσεις στο χώρο των σχολείων κατά τη διάρκεια του προγράμματος.
  7.  Και κάπου στα μέσα Οκτωβρίου ξεκινάμε. Οι μαθητές και οι μαθήτριες του Γ2΄, του Δ1΄, του Δ2΄ και του Στ1΄ φτιάχνουμε ενεργειακές ομάδες, διατυπώνουμε τις πρώτες σκέψεις μας για την ενέργεια, συγκεντρώνουμε πληροφορίες και τις επεξεργαζόμαστε.
  8. Γνωρίζουμε  τις ανανεώσιμες και μη πηγές ενέργειας και τις αναλύουμε με τη διδακτική τεχνική της χαρτογράφησης εννοιών και τον καταιγισμό ιδεών. Δηλαδή, ξεκινώντας από την αρχική έννοια ενέργεια με βελάκια και λέξεις κλειδιά φτάνουμε στις μορφές των ανανεώσιμων και μη πηγών ενέργειας.
  9. Δημιουργούμε ενεργειακές γωνιές στην τάξη. Ορίζουμε τους πρώτους ενεργειακούς επιμελητές  της τάξης που είναι υπεύθυνοι για τα φώτα, τον αερισμό, τη θέρμανση, τις ηλεκτρονικές συσκευές, την ανακύκλωση. Παράλληλα δημιουργούμε μια ενεργειακή γωνιά στη βιβλιοθήκη του σχολείου μας την οποία συνεχώς εμπλουτίζουμε.
  10. Συγκροτούμε το ενεργειακό συμβούλιο του σχολείου που αποτελείται από μαθητές, εκπαιδευτικούς, γονείς, βοηθητικό προσωπικό του σχολείου.
  11. Το ενεργειακό συμβούλιο ξεκινά μια ενεργειακή περιήγηση στους  χώρους του σχολικού κτηρίου με σκοπό να καταγράψει την υπάρχουσα κατάσταση (λαμπτήρες, συσκευές, φωτισμός, αερισμός, θέρμανση, ψύξη), να εντοπίσει τυχόν προβλήματα, να προτείνει κάποιους τρόπους αντιμετώπισης, να δώσει ιδέες για μελλοντικές  βελτιώσεις.
  12.  Από την  περιήγηση προκύπτουν προβλήματα όπως: σπασμένοι λαμπτήρες, χαμηλή φωτεινότητα σε κάποια σημεία όπως το υπόγειο, υπερβολική αντηλιά στις ανατολικές αίθουσες παρά τα σκίαστρα που έχουν τοποθετηθεί, αντικείμενα μπροστά στα θερμαντικά σώματα που εμποδίζουν τη διάδοση της θερμότητας, αναμμένα φώτα με τραβηγμένες κουρτίνες σε ημέρες ηλιόλουστες, αναμμένα φώτα σε άδειες αίθουσες καθώς και κάποιες  ηλεκτρονικές συσκευές στην αναμονή.
  13. Οι πρώτες σκέψεις – προτάσεις είναι η αλλαγή των λαμπτήρων φθορίου σε λεντ που μειώνουν την κατανάλωση στο 1/3, η πιθανή τοποθέτηση μεμβρανών για την μείωση της αντηλιάς όπου χρειάζεται και η επιτακτική ανάγκη ενημέρωσης όλου του ανθρώπινου δυναμικού του σχολείου (μαθητών-μαθητριών-εκπαιδευτικών-βοηθητικού προσωπικού) σχετικά με το φωτισμό.
  14. Τον Νοέμβριο φτάνει για πρώτη φορά η βαλίτσα στο σχολείο μας. Ενθουσιασμένοι ξεκινάμε τις μετρήσεις και καταγράφουμε τα δεδομένα. Είναι καλός ο καιρός και η κεντρική θέρμανση δεν λειτουργεί. Με ψηφιακά θερμόμετρα και θερμόμετρα υπέρυθρων ακτινών  ελέγχουμε τάξεις και διαδρόμους. Τα δεδομένα αρκετά καλά μια και η θερμοκρασία στις αίθουσες είναι γύρω στους 22ο Κελσίου.
  15. Με φωτόμετρα ελέγχουμε τη φωτεινότητα και ανακαλύπτουμε ότι όσο απομακρυνόμαστε από τα παράθυρα αυτή μειώνεται.
  16. Όλοι μας ξετρελαθήκαμε με τους μετρητές διοξειδίου του άνθρακα. Όσο κι αν προσπαθήσαμε το διοξείδιο δεν έλεγε να μας αποχωριστεί. Μετά από 20΄λεπτά με ανοιχτά πόρτες και παράθυρα καταφέραμε να το περιορίσουμε κάτω από  1000 μονάδες που είναι το όριο. Μήπως αυτό φταίει που πολύ συχνά αισθανόμαστε σαν ζαλισμένα κοτόπουλα μέσα στην τάξη και δεν μπορούμε ν’ αποδώσουμε στα μαθήματα?
  17. Οι μετρήσεις που κάναμε σχετικά με την κατανάλωση ανάμεσα στους λαμπτήρες πυρακτώσεως, φθορισμού και λεντ,  μας οδήγησαν στο συμπέρασμα να προτείνουμε ανεπιφύλακτα την αντικατάσταση όλων των παλιών λαμπτήρων με λεντ τόσο στο σχολικό κτήριο όσο και στο σπίτι. Μπορεί να είναι ακριβότεροι αλλά έχουν μεγαλύτερη διάρκεια ζωής, μικρότερη κατανάλωση στο 1/3 άρα λιγότερα χρήματα στο λογαριασμό ρεύματος.
  18.  Προσοχή! Όταν διαλέγετε έναν λαμπτήρα λεντ να κοιτάτε τη φωτεινότητα, την ένταση δηλαδή που θα έχει το φως. Να θυμάστε ότι χρειαζόμαστε ψυχρό φως για διάβασμα και θερμό φως για ξεκούραση.
  19. Οι μαθητές δημιούργησαν ανεμόμυλους και αιολικό πάρκο με τη βοήθεια γονέων. ΄Εγιναν πράσινες κατασκευές με φυτά και σπόρους που παρατηρούμε την ανάπτυξή τους. Η ίδια ομάδα έγραψε και συνθήματα, όπως: Στον ήλιο μικροί και μεγάλοι κάνουμε σαφάρι! 
  20. Άλλες ομάδες δημιούργησαν κόμιξ και ζωγραφιά με ήρωες τον Αιολίξ και τον Ηλιάκη από την αιολική και την ηλιακή ενέργεια αντίστοιχα.
  21. Επιπλέον, κατασκευάσαμε ένα προσχέδιο ηλιακού αυτοκινήτου. Υπήρξε και ομάδα που έκανε ένα επιτραπέζιο παιχνίδι taboo με λέξεις σχετικές με την ηλιακή και αιολική ενέργεια, ένα ανεμόμετρο και μια ζωγραφιά την οποία έχουμε και σε μορφή ψηφιακού παζλ.
  22. Δημιουργήσαμε κατασκευές που πολλές από  αυτές έγιναν με ανακυκλώσιμα ή άλλα υλικά, όπως το επιτραπέζιο παιχνίδι ντάμα και το ρολόι από CD. Φυτέψαμε σπόρους και παρακολουθούμε την ανάπτυξη των φυτών σε σχέση με το νερό.
  23. Τον Δεκέμβριο επισκέφτηκε το σχολείο μας το WWF. Η κ.Κουταβά  μας  παρουσίασε έναν φορτιστή και μια πολική αρκούδα και μας ρώτησε τι γνωρίζαμε για την πολική αρκούδα και πως αυτά τα δυο συνδέονται. Κάναμε κάποια παιχνίδια ενεργοποίησης ( ήχος -κίνηση ), που είχαν να κάνουν με την ηλιακή ενέργεια, τις ηλεκτρικές συσκευές και την ανακύκλωση. Μας μοίρασε κάρτες με τη δημιουργία, την εξόρυξη και τη χρήση των ορυκτών ανθράκων ( λιγνίτης ) . Μέσα από όλα αυτά προσπαθούσαμε ν' ανακαλύψουμε το πως επηρεάζεται η πολική αρκούδα ( είδος υπό εξαφάνιση ) και πως μπορούμε εμείς να βοηθήσουμε εξοικονομώντας ενέργεια . Τελικά  στην ιστορία με τις κάρτες  αλλάξαμε τον λιγνίτη με άλλες ανανεώσιμες πηγές ενέργειας (ήλιος, άνεμος , νερό ) και στις λάμπες βάλαμε λάμπες led. Και φυσικά ενθουσιαστήκαμε αλλά και ενημερωθήκαμε παρακολουθώντας ένα video με τίτλο : Energy let's save it.
  24.  Προχωρήσαμε περισσότερο, ενεργοποιηθήκαμε, συγκεντρώσαμε υλικό, προβληματιστήκαμε και δημιουργήσαμε τις δικές μας εργασίες για την κλιματική αλλαγή.
  25. Τις παρουσιάσαμε στην τάξη, τις συζητήσαμε, μιλήσαμε για το φαινόμενο του θερμοκηπίου, την αύξηση της θερμοκρασίας στον πλανήτη μας, την άνοδο της θάλασσας, την ερημοποίηση, την έλλειψη νερού, τις ασθένειες που προκύπτουν απ’ όλα αυτά.
  26.  Φτιάξαμε σχετικά ταμπλό και στα αγγλικά για ενημέρωση όλου του σχολείου και υιοθετήσαμε το σύνθημα: ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΛΟΓΙΚΕΨΟΥ. Η μέση θερμοκρασία του πλανήτη για τη διατήρηση της ζωής ανθρώπων, φυτών και ζώων είναι περίπου 14,5ο κελσίου.  Δεν έχουμε λοιπόν την πολυτέλεια να την ξεπεράσουμε πάνω από 1,5ο Κελσίου.
  27. Για να εξοικονομήσουμε ρεύμα οι μαθητές σχεδίασαν αυτοκόλλητα τα οποία εκτυπώθηκαν και τα κόλλησαν στους διακόπτες του σχολείου. Μ’ αυτόν τον τρόπο όλοι θυμόμαστε να σβήνουμε τα φώτα όταν δεν τα χρειαζόμαστε ή όταν φεύγουμε από κάποιον χώρο.
  28.  Όλες οι τάξεις  του σχολείου μας έχουν την ευκαιρία να συμμετέχουν στην εξοικονόμηση ενέργειας μέσα από τον οικοκώδικα που δημιουργήσαμε.
  29.  Γράψαμε οδηγίες σχετικά με το φωτισμό, τον αερισμό, τις ηλεκτρονικές συσκευές, την ανακύκλωση, τη θέρμανση που όλοι πρέπει να τις ακολουθούμε και τις αναρτήσαμε στις αίθουσες.
  30.  Για την Α΄ τάξη γράψαμε πιο σύντομους και απλούς κανόνες για να μπορούν να τους διαβάζουν με ευκολία οι ίδιοι οι μαθητές και οι μαθήτριες όποτε θέλουν να τους θυμηθούν.
  31.  Οι ενεργειακοί επιθεωρητές, βεβαίως, στα διαλείμματα σχεδόν μέρα παρά μέρα ελέγχουν αν οι κανόνες τηρούνται.
  32.  Σε περίπτωση που όλα είναι σωστά φυσικά υπάρχει θετική ανταμοιβή με χαρούμενα προσωπάκια. Διαφορετικά τα προσωπάκια είναι λυπημένα κι αυτό δε μας αρέσει καθόλου.
  33.  Στο Βιομηχανικό Μουσείο Φωταερίου στην Τεχνόπολη στο Γκάζι  παρακολουθήσαμε το πρόγραμμα: Ταξίδι στο κέντρο της Γης. Περιελάμβανε ξενάγηση, ενημέρωση  και κατασκευές.
  34. Μέσα από ένα βιωματικό εργαστήριο τα παιδιά γνώρισαν το φυσικό αέριο και τον τρόπο σχηματισμού του κατανοώντας τις διαφορές του από τα άλλα ορυκτά καύσιμα. Έμαθαν για την ιστορία και τη σχέση του με το παλιό φωταέριο και ανακάλυψαν βήμα-βήμα το ταξίδι του από τη γη μέχρι τα σπίτια μας.
  35.  Στην εκπαιδευτική επίσκεψη που πραγματοποιήσαμε με θέμα την ασφαλή κυκλοφορία στη πόλη, συζητήσαμε για τα καυσαέρια που επιβαρύνουν την ατμόσφαιρα και σκεφτήκαμε εναλλακτικούς και οικονομικότερους τρόπους μετακίνησης που μας εξυπηρετούν, αλλά ταυτόχρονα  είναι φιλικοί στο περιβάλλον και δε ρυπαίνουν την ατμόσφαιρα και τον αέρα που αναπνέουμε, όπως για παράδειγμα το ποδήλατο.
  36.  Στο Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Λαυρίου  ενημερωθήκαμε για την ιστορία του βιομηχανικού Λαυρίου από την αρχαιότητα, για τους χώρους της πρώην Γαλλικής Μεταλλευτικής Εταιρείας και των μεθόδων απορρύπανσης της περιοχής. Συζητήσαμε για έννοιες όπως βιομηχανία, ανάπτυξη, κέρδος, κόστος, καταναλωτισμός, διαχείριση, αειφορία.
  37.  Ακολουθώντας το δρόμο ενός μεταλλωρύχου, ερευνήσαμε τους χώρους του Τεχνολογικού Πάρκου χωρισμένοι σε ομάδες, είδαμε την εκμετάλλευση του αέρα με τις αιολικές γεννήτριες, εντυπωσιαστήκαμε από τη στοά που οδηγούσε  στα ορυχεία, αλλά ανατριχιάσαμε ακούγοντας τις δύσκολες συνθήκες εργασίας των μεταλλωρύχων.
  38. Στα εργαστήρια κατασκευάσαμε την αττική δραχμή από πηλό και παρατηρήσαμε πολλών ειδών μέταλλα στα στερεοσκόπια.
  39. Ξεγελαστήκαμε κι εμείς από τον σιδηροπυρίτη που τον μπερδέψαμε με τον χρυσό όπως άλλωστε και οι περισσότεροι πολίτες εκείνης της εποχής που αγόρασαν μετοχές των ορυχείων και στο τέλος έχασαν τα χρήματά τους.
  40. Ανακυκλώνουμε συνεχώς. Μπαταρίες, χαρτί, πλαστικό, ηλεκτρονικές-ηλεκτρικές συσκευές συμμετέχοντας στο διαγωνισμό We go green . Περιμένουμε και τους νέους έξυπνους κάδους ανακύκλωσης που θα μας ενεργοποιήσουν ακόμα περισσότερο. Πιστεύουμε όμως πως η ανακύκλωση θα πρέπει να γίνεται ως στάση ζωής για το περιβάλλον κι όχι για να κερδίσουμε εμείς. Κι ακόμα καλύτερα θα είναι να μάθουμε να καταναλώνουμε λιγότερα από το να τ’ ανακυκλώνουμε.
  41. Σχεδιάσαμε αφίσες για την ενημέρωση της σημερινής μας εκδήλωσης - ενημέρωσης τις οποίες αναρτήσαμε εντός και εκτός σχολείου!
  42. Επίσης σχεδιάσαμε αφίσα για να ευαισθητοποιήσουμε όλη την τοπική κοινότητα. Οι απλές συμβουλές που δίνονται μας βοηθούν όλους: προστατεύουμε το κλίμα και εξοικονομούμε χρήματα! Ας φτιάξουμε το κλίμα μεταξύ μας, λοιπόν!
  43. Για να διασκεδάσουμε, σκεφτήκαμε να διασκευάσουμε ένα αγαπημένο μας τραγούδι, το «Κλείσε τα μάτια» του συγκροτήματος ΟΝΙΡΑΜΑ. Ο τίτλος που του δώσαμε είναι «Σβήσε τα φώτα». Ό,τι έχουμε μάθει ως τώρα έγιναν θεατρικά δρώμενα και θα σας τα παρουσιάσουμε. Και ας ευχηθούμε όλοι μαζί «Προς Ευ Γη» μέσα από τους στίχους της προσευχής που γράψαμε.  Ελπίζουμε να αρέσουν σε εσάς όσο αρέσουν και σ’ εμάς!

Παρακάτω ακολουθεί το πρόγραμμα της παρουσίασης του προγράμματος:

 Ενέργεια


Πανελλήνια Ημέρα Σχολικού Αθλητισμού

Η Διεύθυνση Φυσικής Αγωγής του ΥΠ.Π.Ε.Θ, θέτοντας ως στόχο η άσκηση να είναι πρώτα απ’ όλα μια ευχάριστη δραστηριότητα και μια πολύτιμη εμπειρία για τους μαθητές, τους έδωσε τη δυνατότητα να συμμετέχουν σε οργανωμένες αθλητικές δράσεις και την ευκαιρία να βελτιώσουν τη φυσική τους κατάσταση, συνηθίζοντας σε ένα τρόπο ζωής που ιδανικά θα συνεχίσουν και στην ενήλικη ζωή τους.
Γι' αυτό το λόγο όρισε τη Δευτέρα 4 Οκτωβρίου 2018 ως 5η Πανελλήνια Ημέρα Σχολικού Αθλητισμού με σύνθημα «ΑΣ ΚΙΝΗΘΟΥΜΕ».
Στο σχολείο μας είχαν την ευκαιρία να συμμετέχουν όλα τα παιδιά σε αθλοπαιδιές όπως:

  • Καλαθοσφαίριση και 4 τετράγωνα (foursquares) για τις τάξεις Ε'-ΣΤ'.
  • Μουσικοκινητική αγωγή για την Α' τάξη
  • παραδοσιακό δρομικό παιχνίδι ταχύτητας, το "μαντήλι" για τις τάξεις Β', Γ' και Δ'.

Υπεύθυνοι εκπαιδευτικοί φυσικής αγωγής:

Νικολαΐδου Αικατερίνη,
Τζώρτσος Ευάγγελος

ΑΣ ΚΙΝΗΘΟΥΜΕ